Veranderen, waar let je dan op?

Veranderen klinkt zo simpel, maar is het dat wel? Inmiddels met mijn ruim 30 jaar werkervaring weet ik dat wanneer het op veranderen aankomt, er ook gedoe is. Of medewerkers schieten in de weerstand, of vanuit de top wordt aangegeven dat er veranderd moet worden, maar er gebeurt niets. Hoe zit dat dan? Wat ik in ieder geval de afgelopen jaren heb geleerd, is dat veranderen niet zo maar gebeurt.

Om te veranderen is een aantal ingrediënten nodig. Ten eerste dient er urgentie en noodzaak te zijn. Van de werkvloer tot aan de top: iedereen moet ervan doordrongen zijn dat verandering nodig is, dat het een must is. Als dit tot iedereen is doorgedrongen, dient er een goed plan te komen, het liefst op basis van onderzoek. Waar staan we nu, waar willen we heen. En die weg daarnaar toe, dient afgestemd te worden met je medewerkers, of in elk geval, met een aantal medewerkers. Wanneer je medewerkers laat participeren, is het draagvlak tot veranderen groter. Als dit duidelijk is, dan is het daarna zaak om te blijven communiceren. En betrek daar ook medewerkers bij waarvan in eerste instantie de verwachting is dat de verandering op hen niet zo’n impact zal hebben. Ook al is de verandering minimaal: behandel iedereen gelijk.

Open en transparantie communicatie, laten participeren, noodzaak en urgentie duidelijk, de stip helder krijgen. Als je deze paar ingrediënten in ieder geval toevoegt, zal de verandering een grotere kans van slagen hebben.

Meer willen weten hierover of sta je voor een veranderproces? Ik hoor het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.